For børn

Ordblinde – og på vej mod studenterhuer

For Ida og Viola har det boglige ikke altid været nemt, men begge er nu i 3.g og tæt på at få huen på – med hver deres drømme for fremtiden.

Af Lærke Maria Nielsen

Måske tænker nogle, at ordblindhed og en akademisk uddannelse ikke går godt i spænd. Det er Ida og Viola gode beviser på er helt forkert.

En svær start – og en lettelse

Både Ida og Viola fandt tidligt ud af, at læsning var en udfordring. Ida husker, hvordan selv matematik blev svært: ”Jeg havde ellers haft nemt ved det, men da der kom mere tekst på opgaverne, fik jeg også svært ved det,” fortæller hun.

Viola oplevede det samme: ”Jeg hadede at læse, det var bare virkelig nederen,” siger hun med et grin.

Det begyndte særligt at gå Ida på, at hun havde svært ved at følge med i skolen. Et par dage før hun fik svar på ordblindetesten, udbrød hun derfor til sin mor:

”Jeg håber virkelig, at jeg er ordblind, for ellers er jeg jo bare dum!”

For Viola gjorde det ikke den store forskel i hverdagen, at hun fik at vide, at hun havde ordblindhed. Men hun fik lidt ekstra hjælp – og særligt en lærer gjorde en vigtig forskel:

”Min klasselærer sagde bare til de andre: Viola læser på den her måde i stedet for. Så det virkede normalt og ikke pinligt. Det var virkelig dejligt.”

Ida
Ida drømmer om at komme ind på medicinstudiet efter sit sabatår
Viola
Viola skal i livgarden i sit sabbatår

Hjælpemidler og rollemodeller

Ida og Viola har fundet hver deres måde at håndtere ordblindheden på. Ida læser fint i dag, selvom det går lidt langsommere. Hun bruger ordforslag, når hun skriver, men ellers få hjælpemidler: ”Jeg har accepteret, at jeg er ordblind – og så finder vi en løsning på det, når noget er svært” siger hun.

Viola bruger til gengæld flere digitale værktøjer: ”Jeg bruger meget ordforslag, AppWriter og lydbøger fra Nota,” fortæller hun. Det frigiver overskud til at fokusere på det faglige i opgaverne på studiet.

Begge har oplevet, at det hjælper at have forbilleder. Idas mor var hurtigt til at finde gode podcasts, hun kunne lytte til, hvor andre fortalte, hvordan det var at være ordblind. Det gav hende en følelse af, at det hele nok skule gå. For Viola har det især været hendes storebror, som har vist hende, at ordblindhed ikke behøves at være en hindring: ” Ham ser jeg op til, fordi han læser meget på sit studie, men bare klarer det alligevel.”

 

Gode råd til andre med ordblindhed

Viola synes selv, at hun har brugt for meget tid på at bekymre sig om, om gymnasiet ville være for svært for hende. Til det har hun bare en ting at sige: ”Det skal ikke spænde ben for dig, at du er ordblind. Du kan sagtens tage på gymnasiet, hvis det er det, du vil. Vi er faktisk fem der har ordblindhed i min klasse. Hjælpemidlerne kan hjælpe dig meget, så lær at bruge dem”

Ida er også fuld af tro på, at ordblindhed ikke skal holde dig tilbage:” Det er selvfølgelig megatræls, men det skal ikke være en stopklods for dig.” Og fortsætter med et råd til forældrene. ”Lad være med at pakke dit barn ind i bobleplast, det skal nok klare sig.”

 

Favrskov Bibliotekerne vil gerne sige tak til Viola og Ida, Favrskov Gymnasium  og deres læsevejleder, for at hjælpe med at få fortalt de gode historier om at leve med ordblindhed.

Artiklen er skrevet i forbindelse med Den Internationale Ordblindeuge. Vil du gerne finde inspiration til læselyst, kan du gøre det på Bibliotekernes Sprog og Læsespor.